Pamiętasz komedię romantyczną „Masz wiadomość”? Otrzymać email to było wydarzenie. Najpierw była seria pisków i trzasków, gdy mój modem łączył się z numerem 0 20 21 22, a potem szybkie logowanie się na Polboxa (pierwszy publicznie dostępny, bezpłatny serwis pocztowy w Polsce jaki pamiętam). Każda wiadomość budziła ciekawość.
Dzisiaj statystyczny użytkownik internetu otrzymuj 147 wiadomości dziennie. Nie wierzę, że otwiera je wszystkie (no może za wyjątkiem maniaków zero inbox czy GTD ;-)).
Wróć my na naszą stronę barykady. Każdy marketer internetowy, już od przedszkola wie, że „pieniądze są na liście”. Na swoich blogach tworzymy formularze zapisu, przygotowujemy prezenty i przynęty, a wielkością listy przechwalamy się jak mężczyźni wielkością noża (czy jakoś tak).
Nareszcie jest – pierwszy komunikat: Nowy subskrybent na Twojej liście.
I co teraz?
Być może nie uwierzysz, ale w większości wypadków nic się dalej nie dzieje.
Nie mam na to badań, ale przypuszczam, że średnia kolejka w autoresponderze zawiera 3 wiadomości. Natomiast ten pierwszy, najważniejszy email kończy się na pięciu zdaniach.
Dlaczego Pierwsza Wiadomość Jest Najważniejsza?
Odpowiedź jest prosta. Prawdopodobnie żadna inna wiadomość jaką wyślesz nie będzie otworzona w tak dużym stopniu jak ta pierwsza.
Podam Ci przykład.
Jeden z moich lejków marketingowych rozpoczyna się stroną przechwytującą oferującą instrukcję i plugin do instalacji piksela Facebooka na blogu.
Pierwszą wiadomość, w której dostarczany jest zamówiony materiał otworzyło, tylko i aż, 56% osób, które zapisały się na listę.
Co więcej, wiadomość ta uzyskała bardzo dużą klikalność w zawarte w niej linki:
Szczególnie zwróć uwagę na drugi z linków, prowadzący do strony na Facebooku.
Na innej mojej liście efekty są podobne:
Dlatego, warto abyś zapamiętał, że najcenniejszą stroną jaką posiadasz jest strona z podziękowaniem za zapis na listę, a najważniejszą wiadomością jest pierwsza wiadomość w autoresponderze.
Wzór Skutecznej Wiadomości Powitalnej
Skuteczna wiadomość powitalna składa się z kilku części:
- Tytułu
- Przedstawienia się
- Określenie czego się spodziewać
- Zadania do wykonania
- Skierowania do zamawianej treści
Tytuł wiadomości
Stara copywriterska zasada mówi, że celem tytułu jest otworzenie wiadomości, celem wiadomości jest kliknięcie w link, a celem strony sprzedażowej jest zamknięcie sprzedaży. Tytuł wiadomości musi być jasny i nawiązywać do zamawianego materiału.
Przedstawienie się
Marketing to nawiązywanie relacji, tworzenie połączeń z Twoim odbiorcą. Pomyśl o tym przez chwilę…
Każda reklama, każda promocja, każda kampania, każdy wpis tworzy połączenia.
Chcesz, aby Twój potencjalny klient został przez chwilę z Tobą. Nie biernie, a aktywnie. Jeżeli nie nawiążesz z nim połączenia, nic od Ciebie nie kupi.
Dzisiejszy marketing, nowoczesny marketing to nie perswazyjne triki, które prowadzą bezmyślne stado baranów na rzeź.
Jeżeli zaczniesz myśleć w kategorii budowania relacji – Twój marketing transformuje.
Tworzenie produktów, treści i promocji stanie się przyjemne. Stanie się osobiste. Nie będziesz już myślał o „ludkach” od strzyżenia czy frajerach do oskubania, a zobaczysz drugiego równego Ci człowieka. Wtedy pisząc maila, będziesz pisał z radością, a nie będziesz się stresować ile klików otrzymasz.
Oto jak ja się przedstawiam:
Określenie czego się spodziewać
Przed chwilą nastąpiła transakcja handlowa. Osoba kupiła jakiś Twój materiał płacąc za niego prawem do pisania do Ciebie maili. Dokładnie to jednego maila – tego z zamówionym towarem. Teraz opisz dokładnie czego może się spodziewać Twój subskrybent. Jeżeli będziesz mu coś sprzedawał nie ukrywaj tego.
Jasność określenia wzajemnych oczekiwań to podstawa zdrowej relacji 🙂
Zadania do wykonania
Skoro pierwsza wiadomość w kolejce jest najczęściej czytaną wiadomością, warto wykorzystać ją do przekazania zadań dla naszego nowego znajomego. Ja stawiam dwa zdania.
- Dodanie mnie do listy kontaktów – Wiem, że niewielu czytelników to zrobi, ale ominięcie folderu spam u tych, którzy to zrobią masz pewne.
- Nawiązanie kontaktu na Facebooku – Bardzo szeroko wykorzystuję Facebooka jako kanału komunikacyjnego. Dlatego w tym emailu proszę o polubienie mojej strony. Jak widzisz po statystykach powyżej, jest to bardzo skuteczne – 1/3 osób kliknęła w link prowadzący do fanpage.
Skierowanie do zamawianej treści
Na koniec najbardziej oczywisty punkt. Dosyłasz od zamówionego materiału 🙂
Ot i cała wiadomość. Jeżeli poszukasz, z pewnością znajdziesz w sieci wiele innych wzorów. To jest ten, którego ja używam.
Dla ułatwienia edycji wkleję go także całego jako tekst.
[thrive_text_block color=”light” headline=”Wzór Wiadomości Powitalnej”]
Cześć!
Nazywam się Bartosz Krawczyk-Demczuk i jestem twórcą bloga bartoszkrawczykdemczuk.pl, coachem, przedsiębiorca oraz marketerem.
Chciałem się przedstawić oraz powitać Cię w gronie moich znajomych.
Bardzo się cieszę i jestem wdzięczny, że tu jesteś.
Oto czego możesz się spodziewać…
Co tydzień publikuję na swoim blogu artykuły dotyczące marketingu internetowego. Nie jest to żadne bla, bla, bla tylko konkretne wpisy zawierające instrukcje i strategię. Jak tylko pojawi się nowa treść, wyślę Ci maila z krótkim opisem oraz linkiem do artykułu.
Od czasu do czasu wyślę Ci maila z nagraniami lub informacjami o najnowszych kursach, programach czy innych ciekawych materiałach z dziedziny marketingu online.
Tak, z góry mówię, że będę wysyłał Ci oferty i jeżeli z nich skorzystasz ja otrzymam wynagrodzenie.
Wolę jasne sytuację niż niedomówienia.
Może być?
Dobrze 🙂
Od czego teraz zacząć…
KROK 1: Upewnij się, że otrzymujesz moje maile.
Dodaj mnie do kontaktów w swoim programie pocztowym oraz oznacz tą wiadomość jako ważną.
To ważne!
Jeżeli przegapisz maile, ominie Cię wiele ważnych informacji o tym, co tak naprawdę działa w internecie.
KROK 2: Poznajmy się lepiej.
Dwie sekundy zajmie Ci polubienie mojej strony na Facebooku, a dzięki temu jeszcze łatwiej będziemy mieli kontakt.
https://www.facebook.com/Bartosz-Krawczyk-Demczuk-341114415918924/
Rada: Jeżeli chcesz się ze mną skontaktować bezpośrednio – najszybciej będzie, gdy napiszesz do mnie na profilu prywatnym.
Miło mi Cię poznać i do usłyszenia wkrótce
Oto Twój dostęp do kursu:
- Poznaj sposób jak szybko przygotować przynętę
- Przyśpiesz budowę swojej listy
- Stwórz ofertę, której nie można się oprzeć
Zapraszam.
[/thrive_text_block]
Mam nadzieję, że Ci się przyda.
Jeżeli tak – napisz w komentarzu.
Świetny przykład wiadomości powitalnej.
Ciekawa koncepcja, że to najwazniejsza wiadomość
jaką czytelnik od nas otrzymuje.
I podejście… jak do człowieka bardzo mi się podoba
Bravo Bartek!
Dziękuję Marcinie 🙂
Witaj 🙂
Dzięki Bartosz, za tak obszerny poradnik, który pokazał mi taki niewielki szczegół. Jak te szczegóły lubią być takie ważne. Mówią, że diabeł tkwi w szczegółach. Coś w jest. Jeszcze raz dzięki.
Pozdrawiam
Oskar Krzykawski
Oparte na własnych doświadczeniach. Też zapominałem o tym.
Robisz spoko robotę 🙂 Mam Cię na biznesowym oku! Gdybyś potrzebował jakichś ciekawych usług statystycznych, nawet z zaawansowanego zakresu to zapraszam do mnie http://www.metodolog.pl. BTW mam mały budżet na reklamy na fb. Chciałbym się umówić z Tobą na konsultacje lub wykupić usługę. Czy masz w ogóle na to czas?
Napisz do mnie na kontakt(małpa)bartoszkrawczykdemczuk.pl w nowym roku 🙂
Super. Dziękuję bardzo za ten artykuł, spadł mi jak z nieba :). Jestem w trakcie pisania pierwszej wiadomości do pobrania ebooka.
Oooo 🙂 to bardzo się cieszę.
Raz za razem czytam Twoje artykuły i jestem w szoku ile mogę się nauczyć. Dziękuję Ci bardzo za tę wiedzę 🙂