26 października

0 comments

Nigdy więcej nie proś o feedback!

By Bartosz

26 października, 2014

Rozwój osobisty

Chcesz ocenę przeszłości czy użyteczną radę?
Chcesz spięcia w komunikacji czy budowania relacji?

Otrzymywanie oraz dawanie informacji zwrotnej (feedbacku) stało się podstawowym sposobem na “rozwój” swój, swoich bliskich, przyjaciół czy pracowników.

Powstało wiele technik ułatwiających dawanie feedbacku.

  • zwracaj się bezpośrednio do osoby
  • wyrażaj ocenę bezpośrednio po zaistniałym zachowaniu
  • oceniaj zachowanie a nie osobę
  • bądź konkretny
  • opisuj zachowanie
  • nie formułuj pochopnych wniosków
  • unikaj publicznej oceny
  • nie oceniaj aspektów, na które oceniany nie ma wpływu
  • skup się na „tu i teraz”, a nie „w ogóle”
  • jasno formułuj swoje oczekiwania
  • dziel się pomysłami, nie udzielaj rad
  • skup się na korzyści, jaką informacja może dać osobie ocenianej
  • przekazuj tyle informacji, ile może zużyć osoba oceniana

Wszystko dlatego, że nie tylko trudno jest dawać feedback, ale dodatkowo (a może przede wszystkim) tak trudno jest go przyjmować.

Osoby zapoznane z zasadami dawania informacji zwrotnej jak np. powiedz 5 pozytywów na 1 negatyw itp. czekają na ocenę nie słuchając o rzeczach, które zrobiły dobrze.

Takie podejście do informacji zwrotnej koncentruje nas ciągle na naszych brakach, lukach, potrzebach rozwojowych czy jakkolwiek inaczej sobie to nazwiemy.

Głównym problemem z feedBACKIEM jest to, że dotyczy on przeszłości, konkretnej sytuacji jaka już była i być może w identycznych okolicznościach nigdy już nie będzie miała miejsce. Przeszłości już nie można zmienić.

Dzisiaj przedstawiam Ci strategię rozwoju samego siebie nazwaną FEEDFORWARD, stworzoną przez Marshalla Goldsmitha (https://www.marshallgoldsmithlibrary.com/).

W odróżnieniu od feedbacku, feedforward ma wiele zalet:

  • Dotyczy przyszłości. Przeszłości nie zmienimy. Feedforward pozwala się skoncentrować na pełnej możliwości przyszłości a nie rozpamiętywać błędy z przeszłości.
  • Uczy jak robić rzeczy dobrze. Nawet konstruktywny feedback wyzwala poczucie bycia ocenianym.
  • Feedforward możemy otrzymywać od każdego. Nawet obca i nieznana osoba może mieć pomysł jak wykonać lub polepszyć dane zadanie.
  • Feedback często bywa brany osobiście. Fastforward nie może być krytyczny, gdyż dotyczy przyszłości i sytuacji, które jeszcze się nie wydarzyły.

Oto procedura feedforwardu:

  1. Zidentyfikuj coś co chcesz poprawić.
  2. Zidentyfikuj osobę, która może być pomocna.
  3. Powiedz do niej: “Chcę poprawić _. Widziałeś mnie i innych jak to robią. Czy możesz dać mi dwie lub trzy rady, które mogły by pomóc”
  4. Zapisz i dopytaj jeżeli coś jest niejasne.
  5. Powiedz: “Dziękuję”

Osoba, która pytasz czuje się jak ekspert. Potraktowałeś ją jak kogoś, kto jest ważny.

Sposób zadania pytania nie prowokuje oceny. Prosimy o radę, a nie ocenę oraz o coś co będzie miało miejsce w przyszłości.

Podziękowanie bez oceny rady (np. “To świetny pomysł”) zachęca do kreatywności.

Tak wykonany feedforward jest równie cenny jak feedback bez całego dyskomfortu oraz innych problemów informacji zwrotnej.

Ciekawy jestem Twojego doświadczenia.

Serdecznie Cię pozdrawiam!

[sc:ebook ]

Bartosz

o autorze

Cześć!
Nazywam się Bartosz Krawczyk-Demczuk i mocno wierzę, że każdy może być wolny, szczęśliwy i niezależny finansowo. Dlatego poprzez blog, szkolenia i warsztaty pomagam osiągnąć niezależność i wolność tak, abyś mógł być szczęśliwy i żyć oraz pracować gdzie chcesz.

Pozostaw odpowiedź

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}