facebook_pixel
1

Jak Prawidłowo Testować Reklamy na Facebooku

Testowanie jest podstawą sukcesu. Amator przywiązuje się do swojego pomysłu i uparcie przy nim trwa. Profesjonalista wie, że jego opinia na temat swojego działa się nie liczy – liczy się opinia rynku.

Do tej pory testowanie wariantów reklam na Facebooku było iluzją. Zawsze można oczywiście skorzystać z wyspecjalizowanych narzędzi jak np. Ad Espresso, którego jestem wielkim fanem. Wymaga to jednak ponoszenia dodatkowych kosztów co miesiąc.

Obecnie Facebook wprowadził możliwość przeprowadzania testów bezpośrednio na swojej platformie. Przeczytaj jak takie split testy ustawić.

Dlaczego Trzeba Przeprowadzać Testy

Facebook umożliwił nam przeprowadzanie split testów (testów A/B):

  • Odbiorców
  • Optymalizacji emisji
  • Umiejscowienia

Dwie pierwsze są dla mnie bardzo ważne. Z mojego doświadczenia wynika, że różne grupy odbiorców bardzo różnie reagują. Dla przykładu jedna z moich ostatnich kampanii skierowana jest do trzech grup:

  • Podobnych do osób zapisanych na Kurs Marketingu Internetowego
  • Podobnych do osób zapisanych na Kurs Idealnej Przynęty
  • Podobnych do osób, które pobrały instrukcje o idealnej przynęcie.

Koszt pozyskania kontaktu (adres email) w najsłabszej z tych grup to 2,43 pln a w najlepszej 0,73. Już to powoduje, że testowanie grup jest nie tylko sensowne ale i opłacalne.

Oczywiście do tej pory można było tworzyć osobne grupy reklam do różnych grup odbiorców. Niestety takie rozwiązanie miało istotne wady: Trudno było zapewnić, żeby grupy się nie nakładały (wtedy tą samą reklamę jedna osoba widziała wiele razy) oraz trudno było tak ustawić budżet, aby uzyskać równe ilości odsłon.

Kolejną sprawą znaną mi z doświadczenia jest kwestia wyboru sposobu optymalizacji emisji. O co chodzi? Możesz na przykład wybrać optymalizację pod kątem konwersji w ramach jednego testu oraz kliknięć linku w ramach drugiego. Podobnie jak w przypadku grup odbiorców efekty mogą się różnić o setki procent zależnie o dokonanego wyboru.

Jak Przeprowadzić Test A/B Reklam na Facebooku

Opcję testów mamy dostępną w 3 celach kampanii

  • Zwiększenie liczby konwersji w witrynie (konwersje w witrynie)
  • Zachęcenie odbiorców do instalacji aplikacji (instalacje aplikacji mobilnej)
  • Zdobywanie potencjalnych klientów dla firmy (pozyskiwanie kontaktów)

Po wybraniu opcji Konwersje pojawi nam się opcja przeprowadzenia testów

Następnie wybierz zmienną, którą chcesz testować

Po wyborze testowania grupy odbiorców pojawi się okno, w którym będziesz mógł ustalić dwie grupy odbiorców

Jeżeli wybierzesz testowanie optymalizacji edycji, to pojawi się opcja wyboru:

Ostatnim elementem jest ustalenie budżetu dla testu – może być on równy lub ważony (np. podział 30% i 70% budżetu na poszczególne zestawy) oraz czasu trwania testu. Facebook zaleca, aby wynosił od od 3 do 14 dni, ale nie stawia tu ograniczeń.

Podsumowanie

Trudno policzyć jak często dostaję pytania typu: Optymalizować na kliki czy na konwersje, a może na wyświetlenia czy zasięg. Problem z takimi pytaniami jest taki, że nie ma jednej dobrej odpowiedzi. To własnie powinieneś zbadać.

Według mnie testowanie optymalizacji między kliknięciami a konwersją jest obowiązkowe, szczególnie, gdy Twój piksel nie zarejestrował jeszcze wielu zdarzeń. Ja z pewnością będę z tego korzystał na co dzień.

I na koniec jeszcze jedna sprawa. Opcja testów została włączona na całym świecie, ale nie zdziw się jeżeli na Twoim koncie reklamowym jeszcze nie ma takiej możliwości. Zgodnie ze zwyczajem Facebooka, opcje te włączane są stopniowo.

Napisz w komentarzu, czy planujesz testować swoje reklamy.

 

Podziel się artykułem
Bartosz
 

Cześć!
Nazywam się Bartosz Krawczyk-Demczuk i pomagam marketerom internetowym osiągnąć niezależność i wolność tak, aby mogli żyć i pracować gdzie chcą.

zBLOGowani.pl