17 listopada

2 comments

Krok po kroku jak targetować znajomych naszych fanów (i dlaczego warto)…

By Bartosz

17 listopada, 2016


Gdy w październiku na parę godzin licznik polubień zniknął ze stron na Facebooku, przez sieć przelała się fala wypowiedzi ekspertów. Mówili oni jednym głosem, że ilość fanów nie ma znaczenia. Czy rzeczywiście nasze, w pocie czoła zbierane lajki są bezwartościowe?

Trochę tak. Nabierają znaczenia, gdy interesuje Cię reklama na Facebooku. Osobiście uważam kupowanie fanów (tu mam na myśli także reklamy skierowane na pozyskanie fanów) za bardzo kiepski pomysł.

Jeżeli masz firmę i zgłosisz się do agencji interaktywnej prowadzącej strony na zlecenie, to propozycja reklamy skierowanej na lajki będzie jedną z pierwszych. Proste, szybkie i zyskowne – dla agencji – nie dla klienta.

Jedyną wartością jaką widzę w ilości fanów jest dowód społeczny. Wierzę, że jeszcze niektórzy nabierają się na to, że jeżeli firma na 10.000 lajków to jest lepsza od tej z 1.000. Natomiast ta iluzja przechodzi powoli do historii.

Czy ilość fanów może się przekładać na Twój biznes (przecież na koniec miesiąca to o stan Twojego konta chodzi)?

Naturalnie bazy fanów może być bardzo pomocne w czasie kampanii reklamowych. Mówiąc naturalne, mam na myśli takie, gdy osoba klika z własnej woli w przycisk „lubię to”. Zdecydowanie wolę 1000 fanów, którzy z własnej świadomej decyzji polubią moją stronę, niż 5.000 osób, które po kliknięciu w reklamę nigdy jej nie odwiedzą.

Jaką wartość mają tacy fani:

  1. Pokazują Facebookowi, jaka grupa może wchodzić w reakcję z Twoją reklamą
  2. Widzą Twoją reklamę częściej niż inni. Angażują się w nią dając dowód społeczny i zasięg pozyskany
  3. Możesz ich targetować w reklamie
  4. Możesz stworzyć na ich podstawie grupę „podobnych odbiorców” (lookalike audience)
  5. Możesz targetować ich znajomych (!)

Dzisiaj zajmiemy się targetowaniem znajomych naszych fanów ponieważ:

  • Przeciętny użytkownik Facebooka ma 155 znajomych (w branży marketingu internetowego dużo więcej)
  • Znajomi bardzo często mają wspólne zainteresowania
  • Reklama otrzymuje dowód społeczny, gdyż informacja o znajomych lubiących stronę wyświetli się nad reklamą
  • Niewiele osób używa tej grupy – Reklama na Facebook wymaga nietypowych działań.
  • Grupa znajomych naszych fanów jest duża nawet przy skromnej liczbie fanów.

Instrukcja 6 Kroków Jak Targetować Znajomych Naszych Fanów

Krok 1 – Nowa reklama na Facebooku

Możliwość skierowania reklamy do znajomych fanów jest dostępna we wszystkich celach marketingowych. Wybierz więc taki, który odpowiada celowi reklamy.

2016-11-17_0955

Krok 2 – Przejdź do zestawu reklam

Określanie grupy odbiorców dotyczy „Zestawu reklam” – także przejdź do tej opcji.

2016-11-17_1001

Pamiętaj, że tworząc reklamę do znajomych fanów nie możesz jej rozszerzyć na inne grupy. Np. nie ma możliwości zrobienie jednego zestawu do znajomych fanów LUB miłośników kotów (z zainteresowań). Można za to zrobić reklamę zawężającą do znajomych fanów I właścicieli kotów – wtedy tylko znajomi będący jednocześnie miłośnikami kotów trafią do grupy odbiorców.

W moim przypadku posiadając 1300 fanów – grupa ich znajomych liczy 430.000 (czyli moi znajomi mają 2 razy więcej znajomych niż średnia światowa :-)).

Krok 3 – Wyklucz kogoś

Myśląc o grupach odbiorców zawsze myśl kogo z takiej grupy wykluczyć. Pozwala Ci to oszczędzać pieniądze oraz nie męczyć reklamą np. ebooka osoby, które już go posiadają. Jeżeli promujesz zapis na listę, wyklucz osoby już zapisane. Jeżeli promujesz zakup produktu, wyklucz klientów etc.

2016-11-17_1520

Krok 4 – Zawęź grupę

Ten krok jest opcjonalny. Możesz zawęzić grupę, korzystając z zainteresowań lub miejsca zamieszkania. Pamiętaj, że w tym wypadku dodawanie zainteresowań zmniejsza grupę odbiorców a nie zwiększa. Dlatego w tym wypadku możesz sobie pozwolić na używanie bardzo szerokich zainteresowań.

W moim przypadku dodanie szerokiego zainteresowania jak „blog” i jednocześnie „Marketing” zmniejszyło grupę z 430.000 do 190.000

Podkreślę to jeszcze raz: używanie tak szerokich zainteresowań ma sens tylko w przypadku reklamy kierowanej do znajomych fanów – nie używaj ich w innych okolicznościach (zastosuj raczej metodę opisaną w artykule Targetowanie Facebook Ads)

2016-11-17_1529

Krok 5 – Wybierz połączenie: Znajomi osób, które polubiły Twoją stronę

Tego kroku nie trzeba szeroko wyjaśniać.

2016-11-17_1534

Krok 6 – Sprawdź wyniki

Reklama na Facebooku wymaga testowania, testowania oraz testowania. Monitoruj skuteczności kampanii za pomocą raportów i piksela. Instrukcję jak w 5 minut ustawić piksel Facebooka na wszystkich swoich stronach znajdziesz TU

Teraz Twoja kolej. Do dzieła!

sydney-australia

Bartosz

o autorze

Cześć!
Nazywam się Bartosz Krawczyk-Demczuk i mocno wierzę, że każdy może być wolny, szczęśliwy i niezależny finansowo. Dlatego poprzez blog, szkolenia i warsztaty pomagam osiągnąć niezależność i wolność tak, abyś mógł być szczęśliwy i żyć oraz pracować gdzie chcesz.

Pozostaw odpowiedź

Your email address will not be published. Required fields are marked

  1. Dziękuję Bartosz:-). Bardzo dobra informacja, którą mi przesyłasz w newsletterze skłoniła mnie do napisania do Ciebie. Nie mam czasu się tym zająć ale prześlę synowi. Też Bartoszowi:-).
    Życzę Ci sukcesów i powodzenia. Liliana:-)

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}