10 października

38 comments

Targetownie Facebook Ads: Ta jedna technika zmieni Twój biznes

By Bartosz

10 października, 2016

facebook, Facebook Ads, Facebook tutorial, reklama

Reklama na Facebooku to obosieczny miecz. Może Cię wynieść na szczyt lub puścić z torbami. Twój sukces zależy od wyboru grupy odbiorców.

Powiedzmy sobie szczerze – kierowanie reklamy według grup zainteresowań to najgorsza z technik. Algorytm Facebooka jest dobry, ale tak szeroki, że duża część Twoich wydatków na reklamę idzie w błoto. Dodatkowo musisz się zmagać z niezadowoleniem oraz nieprzychylnymi komentarzami.

Retargeting – czyli kierowanie reklamy do osób, które już odwiedzają Twoją stronę lub bloga, to żyła złota. Kierowanie reklamy do osób, które już coś od Ciebie kupiły to kopalnia diamentów.

…już widzę oczyma wyobraźni jak robisz się czerwony ze złości, a na usta ciśnie Ci się pytanie:
„Co mam  ##&%! zrobić jak dopiero zaczynam i nie mam jeszcze ruchu!?!”

Nie martw się. Dzisiaj pokażę Ci jedną technikę, która jest lepsza od wszystkiego co znasz. Odkryjesz sposób na skierowanie na swoją stronę ruchu, który jest najbardziej odpowiedni.

Pamiętaj, że gdy kierujesz na swoją stronę dobrze stargetowny ruch płacisz mniej Facebookowi, masz więcej konwersji oraz budujesz sobie odpowiednią grupę do retargetingu.

Twój Ruch MUSI Być Odpowiedni

Nie ma znaczenia ile osób widzi Twój reklamę na Facebooku. Liczy się ile osób, rzeczywiście może być tym co oferujesz zainteresowanych i gotowych do działania. Reklama na Facebooku działa inaczej niż reklama w Google. Adwordsy są odpalane w momencie aktywnego wyszukiwania określonego słowa kluczowego. Dzięki temu Google serwuje naszą reklamę nie tylko odpowiednim osobom, ale jeszcze w najlepszym do tego czasie.

Reklama na Facebooku opiera się na danych demograficznych oraz behawioralnych.

Najlepsza Metoda Jaką Znam

Pokażę Ci krok po kroku najlepszą metodę określania pierwszej grupy docelowej, którą wykorzystasz do budowania niestandardowych grup odbiorców. Nie jest to metoda doskonała (jak całe targetowanie według zainteresowań), ale od czegoś trzeba zacząć.

Dla przykładu wybiorę grupę odbiorców dla strony oferującej odchudzanie.

Krok 1. Zaczynamy

Z prawdopodobieństwem graniczącym z pewnością możemy przyjąć, że w swojej niszy nie jesteś jedyny. Istnieje w niej już jakaś konkurencja. Powiem szczerze, że dla tej metody – dobra konkurencja jest zaletą. Z drugiej strony, jeżeli brak jest odnoszącej sukcesy konkurencji – warto się zastanowić czy nisza jest właściwa 😉

Szukamy stron pokrewnych naszej branży

2016-10-10_1345

Jak widać szału nie ma. Właściwie jest jedna strona, którą warto zbadać dalej.

Krok 2. Szukamy podobnych stron

Potrzebujemy uzyskać ID profilu strony, którą chcemy zbadać. Wykorzystamy do tego serwis https://findmyfbid.com/ 

2016-10-10_1351

Jako rezultat otrzymujemy informację, że ID tej stron to 497169753659541

Użyjemy adresu https://www.facebook.com/pages/?frompageid=497169753659541 – jak widzisz na koniec wstawiłem ID strony.

2016-10-10_1355

Wyszukaj strony, które mają dużą ilość polubień. Idealnie ponad 100.000. W naszym wypadku ponad 25.000. Następnie powtórz cały proces kilka razy dla nowych stron. Tworząc listę pokrewnych i popularnych stron.

Krok 3. Tworzymy laserowo ztargetowaną grupę odbiorców.

W tym celu skorzystamy z narzędzia Statystyki Grupy Odbiorców na Facebooku.

https://www.facebook.com/ads/audience-insights/

Pierwszym działaniem jest zmiana Lokalizacji na Polskę. Uwaga – domyślenie są tam Stany Zjednoczone.

2016-10-10_1405

Następnie w pole zainteresowania wpisujemy strony, które wyszukaliśmy w kroku 1. Niestety z listy 10 wybranych przeze mnie stron jako zainteresowanie mogłem dodać tylko 5.

2016-10-10_1407

Daje mi to grupę 800.000 – 900.000 aktywnych użytkowników Facebooka. Stanowczo zbyt wiele jak na mój gust. Zobaczmy więc co jeszcze możemy zrobić.

2016-10-10_1413

81% odbiorców to kobiety

77% z nich jest w wieku 18-34 lata (niebieskie pole wykracza nad szare, które reprezentuje średnią na Facebooku)

Są singielkami lub są w nieformalnym związku.

Przeważają branże: Sprzedaż, Medycyna, Finanse i Biznes

Już te informacje warte są przemyślenia, bo teraz wiesz dokładnie do kogo piszesz. Przyznasz, że kobieta w okolicy trzydziestki, aktywna zawodowo, pracująca prawdopodobnie w nienormowanym czasie ma inne problemy niż mężatka po pięćdziesiątce. Będzie miała także inną motywację do odchudzania.

Po wprowadzeniu tych kategorii uzyskałem grupę o wielkości 200.000 – 250.000 – Najchętniej zszedłbym do około 100.000 ale taką grupą już można pracować.

2016-10-10_1428

Jako ciekawostkę powiem Ci, że około 5.000 z tych kobiet ma wkrótce urodziny, 3000 z nich podjęło nową pracę, a 2500 właśnie się przeprowadziło 🙂 Nie wiem jak Ty, ale ja już mam pomysły na kampanie skierowane właśnie do tych osób.

Robi się interesująco.

Kampania skierowana do tak wybranych osób ma szansę być skuteczniejsza nie tylko ze względu na to, że są to zainteresowane i aktywne osoby. Przede wszystkim to Ty wiesz z kim rozmawiasz. Dzięki temu wiesz jakiego języka użyć, jakich argumentów. Wiesz jakie są pragnienia i frustracje takich osób. Dzięki temu Twój przekaz będzie bardziej precyzyjny i skuteczniejszy.

Czas na Twój ruch!

Jeżeli uważasz ten artykuł za cenny – podziel się nim ze znajomymi. To dla mnie ważne. Dziękuję.

Bartosz

o autorze

Cześć!
Nazywam się Bartosz Krawczyk-Demczuk i mocno wierzę, że każdy może być wolny, szczęśliwy i niezależny finansowo. Dlatego poprzez blog, szkolenia i warsztaty pomagam osiągnąć niezależność i wolność tak, abyś mógł być szczęśliwy i żyć oraz pracować gdzie chcesz.

Pozostaw odpowiedź

Your email address will not be published. Required fields are marked

  1. Właśnie zrobiłem reklamę korzystając z tego artykułu 😀 Dam znać jak wyszło, bo połączyłem tą strategię z jeszcze jedną od jednego z wymiataczy na rynku USA. Excited !! 😀

    Aha – przy włączonym adblocku nie działa wyszukiwanie podobnych stron.
    Ogólnie zajebisty art 🙂

  2. tylko w jakim celu sprawdzamy ID strony? do czego to wykorzystujemy? jeśli w „zainteresowania” musimy wpisać nazwę strony to w którym miejscu to ID jest potrzebne?

  3. tylko do czego to ID? jeśli nigdzie się go nie wykorzystuje, bo w „zainteresowania” wpisuje się nazwy profili, a nie ID. Czy coś tu przegapiłam? Bartosz Krawczyk-Demczuk 🙂

  4. JAk wpsisuje nazwy stron do zaintersowan to nic nie znajduje dlaczego tak ? Przez za małą liczbę fanów wybranych stron ?

    1. Niestety w odróżnieniu od rynku anglojęzycznego u nas możesz targetować jakieś 10% dużych stron. Nie chodzi o ilość fanów, a bardziej o zaangażowanie fanów w życie strony. Ma to sens. Wyobaź sobie, że jakiś admin kupuje dużo lajków (za kasę, wymianę lajków lub dwuznaczną reklamę) – tacy ludzie są nieaktywni na stronie, a dla Ciebie całkowicie bezwartościowi do reklamy.

      1. To w jaki sposób radzie sobie z mniejszymi tematami ? Gdzie fanpagow firm jest może dużo ale ze względu na temat każdy z nich ma koło 1000-5000 fanow

  5. Mam pytanie co wybrać jako cel reklamy w przypadku gdy chcę skierować użytkownika bezpośrednio do zakładki na mojej stronie www aby zapoznał się dokładnie z opisem? Będzie to konwersje w witrynie czy kliknięcie linku?

    1. Jeżeli jest ma się tylko zapoznać to kliknięcia linku. Natomiast jeżeli ma coś jeszcze zrobić to spróbowałbym konwersje i kliknięcia w osobnych kampaniach do testu A/B

      1. OK, wybór kliknięcie linku. Powiedz mi jak jeszcze bardziej mogę zoptymalizować koszt klika? Aktualnie jest on na poziomie 1,11zł. Grupa docelowa liczy ok. 170 tys odbiorców.

        W tym przypadku działać dalej z grupą i zawężać ją?

        1. Zawężanie najczęściej zwiększa koszt ale większa też konwersję.
          Jeżeli dałeś optymalizację na kliki, to daj Facebookowi trochę czasu i ruchu (budżetu), aby zobaczył kto reaguje na Twoją reklamę.
          Potem testuj – różne zdjęcia (ile masz wersji reklamy?), różne teksty etc.

  6. Mam problem z wyświetleniem podobnych stron… AdBlocka nie mam a i tak wyświetla mi się pusta lista, nawet pod adresem z przykładu – na wszystkich przeglądarkach, chyba mam nieaktualną wersję fb… 😉 co może być przyczyną…?

  7. Kolego Bartku,

    wspomnij tylko, że nawet kiedy mamy najlepszą grupę odbiorców, ale kiepską reklamę czyli taką, która nastawiona jest tylko na sprzedaż, a nie na VALUE to możemy również ponieść sromotną porażkę reklamując się na FB. Ludzie, którzy są na FB nie do końca mają ochotę kupować jakiekolwiek produkty, dlatego że są w innym „stanie mentalnym”, dlatego musimy dać im jakąś wartość, która ich zaciekawi, a tym sposobem poznają naszą markę. Największym błędem reklamodawców jest to, że przenoszą komunikaty marketingowe z Adwords do FB.

    Pozdrawiam
    Kazik

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}