12 września

2 comments

Wykorzystanie „Podobnych Odbiorców” do reklamy na Facebooku

By Bartosz

12 września, 2016

biznes, facebook, Facebook tutorial

Uważam, że 80% kłopotów z reklamą na Facebooku spowodowana jest niewłaściwym określeniem grupy odbiorców. Dobrze, ze FB dał nam niesamowite narzędzie jakim są „Podobni Odbiorcy”

W tym wpisie pokażę Ci w jaki sposób ja wykorzystuje tą cenną opcję do bardziej precyzyjnego trafiania do odbiorców, którzy mogą być zainteresowani moją ofertą. Pokażę też, jak niepotrzebnie wydałem pieniądze i jaka dla mnie z tego płynie lekcja.

Co to jest więc grupa „Podobni Odbiorcy” – Lokkalike Aucience?

Mechanizm reklam Facebooka pozwala kierować reklamę od osób według ich zainteresowań, płci, wieku, miejsca zamieszkania, a w Stanach Zjednoczonych także dochodów. To standardowe i najczęściej wybierane opcje, które jednocześnie są najmniej skuteczne. Algorytm Facebooka popełnia wiele pomyłek określając nasze zainteresowania. Dlatego też wyświetlają mi się czasami reklamy z kategorii Uroda i Moda, dla której zdecydowanie nie jestem najlepszym odbiorcą 🙂

Natomiast w zakamarkach Menadżera Reklam kryje się możliwość wgrania listy maili naszych klientów lub kierowania reklamy do osób odwiedzających naszą stronę internetową. Wyobrażasz sobie kierowanie reklamy tylko do osób, które już od Ciebie coś kupiły. Skuteczność takiej reklamy będzie największa z możliwych, bo jak wiemy klienci chętniej kupują od osoby, u której już wcześniej wydali pieniądze.

Eldorado dla reklamodawców? Nie do końca.

Załóżmy, że dopiero zaczynasz swoją przygodę i na swojej liście mailingowej czy liście klientów masz zaledwie 100 osób. Kierowanie reklamy tylko do takich osób nie pozwoli Ci skalować Twojego biznesu.

Tu pomocne będą właśnie grupy Odbiorców Podobnych. Facebook wychodzi do Ciebie z ofertą przeanalizowania Twojej listy osób (klientów, odwiedzających stronę, etc) i za pomocą swoich algorytmów wybrania dla Ciebie osób najbardziej podobnych do Twojej listy. To pozwala Ci stale reklamować swoje produkty bez obawy o skończenie się grupy odbiorców.

Jak stworzyć taką grupę?

Grupa Podobnych Odbiorców - jak zrobić

W Menadżerze Reklam wybieramy „Utwórz Grupę Odbiorców” –> „Grupa Podobnych Odbiorców”

W następnym oknie określamy źródło grupy wzorcowej – w moim przypadku są to osoby zapisane na Kursk Marketingu Internetowego 2.0. Określamy kraj jaki nas interesuje oraz wielkość grupy odbiorców. Ja korzystam zawsze z 1% kraju i w rezultacie dostaję grupę o rozmiarze około 150 tysięcy osób.

Proste? Bardzo proste!

Teraz jak to wykorzystuję. W zeszłym tygodniu napisałem post Skuteczny Mailing to historia. Hybryda to przyszłość. W celu zbudowania grupy odbiorców mojego bloga, przygotowałem reklamę promującą ten post.

reklama na FB

Reklamę tą skierowałem do czterech niezależnych grup odbiorców.

  1. Osoby zapisane na mój Kurs Marketingu Internetowego 2.0.
  2. Osoby lubiące moją stronę na Facebooku
  3. Osoby podobne do osób zapisanych na mój Kurs Marketingu Internetowego 2.0.
  4. Osoby podobne do osób lubiących moją stronę na Facebooku

W przypadku dwóch ostatnich grup wykluczyłem te grupy wzajemnie od siebie, tak aby nie dublować wydatków reklamowych. Więc grupa 3. miała wykluczoną grupę 4, a grupa 4. miała wykluczoną 3.

Oto jak wyglądają efekty:

Efekty Reklamy na Facebooku

 

Okazało się, że najbardziej aktywną grupą odbiorców (czytaj zainteresowaną) była grupa osób lubiących mój fanpage. Najmniejsze zainteresowanie tematem reklamy na Facebooku wykazały osoby zapisane na Kurs Marketingu. Z kolei grupa osób podobnych do tych zapisanych wygląda na grupę, do której warto kierować kolejne reklamy w tym temacie. Zawiodła grupa osób podobnych do tych lubiących mój fanpage.

Dla mnie to bardzo cenne dane. Przekładają się na pieniądze – te wydane na reklamę teraz oraz te zarobione w przyszłości 🙂

To jednak nie koniec.

Dzięki zastosowaniu pixela Facebooka oraz wydarzeń powiązanych z tym pixelem. Jestem obecnie w posiadaniu grupy odbiorców, którzy kliknęli w link i widziały post na moim blogu. Jak myślisz czy są to osoby zainteresowane tematem.

pixel facebooka - efekty stosowania

Jest ich na razie 80 osób. Natomiast za chwilę utworzę grupę osób podobnych do nich i sprawdzę jak skuteczna będzie reklama skierowana do nich.

Ciekawe? Napisz w komentarzu co o tym myślisz. Będę także wdzięczny za udostępnienie tego wpisu znajomym 🙂

Bartosz

o autorze

Cześć!
Nazywam się Bartosz Krawczyk-Demczuk i mocno wierzę, że każdy może być wolny, szczęśliwy i niezależny finansowo. Dlatego poprzez blog, szkolenia i warsztaty pomagam osiągnąć niezależność i wolność tak, abyś mógł być szczęśliwy i żyć oraz pracować gdzie chcesz.

Pozostaw odpowiedź

Your email address will not be published. Required fields are marked

  1. Zdecydowanie się z Tobą zgadzam. Sam zacząłem podobne rozwiązanie testować i ma to duży sens. Przede wszystkim, łatwiej jest nam dotrzeć z reklamą, do osób podobnych, które już na taką reklamę kliknęły. Facebook ma naprawdę dobre algorytmy tworzenia profili behawioralnych użytkowników i głupotą byłoby z nich nie korzystać. Jednak Twój post pokazuje, że trzeba to zaplanować wcześniej. Trzeba zbierać informację, podpinać pixel Facebooka pod nasze reklamy i strony. Jeżeli jakiś krok ominiemy, to stracimy te dane. I trzeba będzie startować od 0. Twój post fajnie pokazuje, że warto myśleć z wyprzedzeniem. W końcu na tym opiera się tworzenie strategii.

    Najlepsze jest jednak to, że tę wiedzę, można za naprawdę małe pieniądze, sprawdzić w praktyce. Warto testować reklamy na Facebooku nawet z małym budżetem, ponieważ możemy się dużo nauczyć. A kiedy będziemy chcieli z tego skorzystać, już na normalnych zasadach, to będziemy mieć zaplecze w postaci wiedzy i doświadczenia. Na własnym przykładzie wiem, ile dało mi takie testowanie reklam.

    1. Dziękuję za odwiedziny Patryku.
      Zgadzam się z Tobą. Naprawdę mały budżet pozwala nam nauczyć się sensownej reklamy.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}